Tuesday, December 16, 2008

Adam nak eleh ebek?

Muke owang yang penat..toknek pun nak potong gak rambut Adam

Adam yang ngantuk

group marhaban

melapah..18sg..jgn ade yang pengsan..

ujang..jgn kompius lak..

kenangan bersama loceng..

Hai..seperti yang sumer dah tau, Adam ade event besar hujung minggu aritu..aqiqah Adam. Hari Jumaat dah sampai kampung mama. Sibuk sumer orang yang ade kat sane...banyak kijer betul.

Hari Ahad tu dalam kol 7.30am tok imam kg dah semelih kambing yang nak dibuat aqiqah tu. Name kambing tu loceng & ujang. Kambing nie memang ensem. Kol 10 am orang marhaban dah siap2kan P.A sistem dan berkumandanglah lagu marhabannye. Kadang-kadang ade gak ler bunyi2 sumbang..yang tershashul nye lagi..(padahal leh kate tiap2 minggu ade jemputan marhaban..)..yang giler mikroponnye..(kalu sore sedap xpe la gak..hehe)

Mase selawat tu mama sempat babywearing Adam dengan RS. Memang bergune RS tu, takde la lenguh tangan mama nak dukung Adam. Adam direnjis renjis ala-ala serantin, pastu ade la yang dapat kerat rambut Adam, ade yang xnak sebab nengok rambut Adam sikit sgt, ade yang tak berani, ade yang ngeri nengok guntingnye besar gabak, ade yang nak potong tapi Adam asik geleng-geleng pale so tak dapat la potong. Pastu ade yang bagi duit. Alhamdulillah banyak gak duit Adam dapat (takleh lanje makyang, nak simpan lam bank nuri..bukan dak nuee hokey..hehe)

Ramai yang datang, kebanyakannye tetamu nenda & atokdedi Adam. Kawan mama dengan abah? Huh sorang pun xmuncul! (Apara kawan!!) Lain-lain yang datang nenek, makngah n famili, maksu hana, nanny, chu, noyang, atok jb, uncle nasir,uncle faisal n the kids & uncle fairus & the powerpuff girls.

Apa menu kenduri? Kalu cakap memang air liur owang yang tak datang akan merembes sebab menu memang sedap. Lembu gulai lemak cili api, kambing masak kari, gulai rebung + udang, gulai tempoyak pucuk ubi + petai, acar kampung. Lain-lain ade pulut kuning, pelbagai jenis kek & buah oren yang manis.

Hmmm..pas abes kenduri penat plak mengemas. Ade yang sampai sakit2 tangan, sibuk tunjuk muscle yang tak berape nak jadi, ade yang kene geget kegawai (kenal x?). Macam2. Ari senin masih lagi mengemas & sampai petang tokei kemah lum lagi amik kemah dia. Adam plak dalam 4.30petang g PD sebab nanny, chu, noyang, atok jb, uncle nasir ade kat sane bercuti. Singgah sekejap. Dalam kol 9.30pm Adam dah sampai umah. Penat..tapi Adam tetap tido after 12..hadoiiii..

~~~~ *** ~~~~ *** ~~~~ ***** ~~~~ *** ~~~~ *** ~~~~

AQIQAH

Aqiqah adalah sunnat mua'kad yang sangat dianjurkan di dalam Islam. Aqiqah bermaksud menyembelih kambing buat anak yang baru lahir afdhalnya pada hari ketujuh kelahirannya atau selewat-lewatnya sebelum anak itu baligh. Aqiqah adalah seekor kambing untuk anak perempuan dan dua ekor kambing untuk anak laki-laki. Hadis yang mengatakan tentang Aqiqah ini ialah : Imam Bukhari meriwayatkan dari Salman bin Amar Adh-Dhabi bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda :


"Sesungguhnya anak itu diaqiqahi, tumpahkanlah darah baginya dan jauhkan penyakit daripadanya dengan mencukurnya".

Rasulullah s.a.w menganjurkan supaya anak laki-laki diaqiqah dua ekor kambing dan anak perempuanseekor kambing sahaja. Kebiasaannya, binatang yang telah diaqiqah itu dibuat jamuan untuk juadah ahli keluarga, jiran tetangga dan saudara mara terdekat. Diantara syarat-syarat Aqiqah adalah seperti di bawah :

  1. Daging kambing Aqiqah akan dipotong mengikut sendinya dengan tidak memecahkan tulangnya sesuai dengan tujuan Aqiqah sebagai Fida (mempertalikan ikatan anak dengan Allah s.w.t).
  2. Sewaktu Aqiqah dijalankan daging kambing Aqiqah akan disembelih sambil menyebut nama anak yang dilahirkan.

sumber:
http://www.perjalanansuci.com/Informasi/Aqiqah.htm


6 comments:

nueeunlimited on December 16, 2008 at 1:32 PM said...

"sekian saje persembahan kami..."keh3x..prsmbhan marhaban la. lantok la sdp ke x. jnji pat duit.huhu...Kiro handal la kg ado group marhaban.uniform pun bnyk.haha..

adamafnan on December 16, 2008 at 1:44 PM said...

kih kih kih..seb baik uniform eh kali ni seragam..di idibnyo mghin xseragam..sbb byk na bj ijau bungo kuneng..

nss on December 16, 2008 at 2:54 PM said...

sdh aku bc blog ko...x der kenkwn dtg ms aqiqah ank ko...sori tau..aku x pat dtg ms kenduri tuer coz sedara aku kawin..anyway,aku nk jemput ko dtg umah aku kat sbn 27/12 coz nk wat aqiqah ank aku...hehehe...

-nini-

adamafnan on December 16, 2008 at 3:15 PM said...

memang..kengkawan ku mmg xleh harap..ko pun same..hehe
bg alamat ek..insyaAllah kalu xde pe2 aku g la..

idatazira on December 16, 2008 at 4:52 PM said...

salahla. ujang yg putih tu. ngan angah tu loceng.
btw,ni apsal layout streotype ngan kaklong nih.
ih ih

adamafnan on December 16, 2008 at 5:16 PM said...

haduhhhh..jap2..ngah tuka..
kono carik yg bekgroun golap..

 

Muhammad Adam Afnan Copyright © 2009 Cookiez is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template